Huisartsenzorg nodig? Bel gerust!

Huisartsen merken dat mensen minder snel bellen met hun klachten. En dat is niet nodig en ook niet verstandig, vindt Cindy Netten, huisarts in het crisisteam van Medrie. “Mensen met klachten kunnen gewoon hun eigen huisartsenpraktijk bellen. Wij zijn er voor al onze patiënten. Het is belangrijk dat mensen bellen bij klachten en erger voorkomen.”

Veilig

Het is niet altijd nodig dat mensen naar de praktijk moeten komen. Er zijn goede alternatieven om de zorg te geven die nodig is. Denk aan een telefonisch consult en beeldbellen. Besluit de huisarts dat iemand na een eerste telefonisch contact toch naar de praktijk moet komen, dan is dat veilig. Patiënten met luchtwegklachten worden op aparte spreekuren gezien. Zo houden we de patiëntenstromen zo goed mogelijk gescheiden. Daardoor lopen mensen geen extra risico op besmetting als ze toch naar de huisartsenpraktijk moeten komen.

Huisartsenspoedzorg

Ook mensen die ’s avonds, ’s nachts of in het weekend met spoed een huisarts nodig hebben, kunnen gewoon telefonisch contact opnemen met de huisartsenpost. Het is wel heel belangrijk dat iemand eerst belt. Zonder afspraak naar de huisartsenpost komen is niet mogelijk. Aan de telefoon bespreekt de triagist de klachten met de patiënt en bepaalt de ernst van de klacht. Is het nodig dat een patiënt naar de huisartsenpost komt, dan kan dat veilig omdat de patiëntenstromen gescheiden zijn.