Update doorontwikkeling Chronische zorg

Tags: Flevoland
09-10-2025

De afgelopen periode hebben we veel vragen ontvangen over de doorontwikkeling van de chronische zorg. Inmiddels hebben huisartsenpraktijken die werken met Medicom, MicroHIS, Sanday en Promedico toegang tot de Zorgnetwerk Omgeving (ZNO).

Daarmee kunnen zij aan de slag met persoonsgerichte zorg, waarin de patiënt een actieve rol heeft. De veranderende visie met werkwijze in de zorgverlening brengt begrijpelijkerwijs de nodige uitdagingen, leerervaringen én soms ook frustratie met zich mee. Met dit bericht willen we u graag meenemen in de huidige stand van zaken en de vervolgstappen die voor ons liggen. Vanuit Medrie zijn wij er om te ondersteunen, dus neem laagdrempelig contact met ons op.

De overstap naar registratie in het HIS

De overgang naar registratie in het chronische zorgprotocol van het HIS heeft veel gevraagd van de praktijken. We realiseren ons dat het verwerken van de discrepantielijsten en het behouden van overzicht op de populatie veel tijd en aandacht heeft gekost. Zie hiervoor ook het bericht over de
Q-module.

Doel van nieuwe werkwijze

De doorontwikkeling van de chronische zorg is bedoeld om de zorg voor mensen met een chronische aandoening werkbaar en toekomstbestendig te houden. De ZNO ondersteunt een nieuwe manier van samenwerken met meer regie bij de patiënt en efficiëntere samenwerking tussen zorgverleners.

Waar staan we nu?

De ZNO bevat inmiddels de belangrijkste basisfunctionaliteiten. Er is een fundament gelegd voor continuïteit van zorg en actieve samenwerking met de patiënt en binnen het netwerk:

  • Gegevensuitwisseling en dashboards:
    • Er is een nieuw Persoonsgericht dashboard ontwikkeld als hulpmiddel bij het gesprek met de patiënt.
    • Voor DM, COPD en CVRM zijn aandoeningsgerichte dashboards ingericht, vergelijkbaar met wat eerder in het KIS beschikbaar was.
    • Diëtisten hebben inmiddels inzage, en binnenkort volgen ook de eerste podotherapeuten.

  • Slimme integraties:
    • OZO is geïntegreerd in de ZNO voor veilige communicatie.
    • Binnenkort is ook U-Prevent via de ZNO beschikbaar; deze vult zich automatisch met patiëntgegevens uit het netwerk.
  • Meer regie voor de patiënt:
    • Patiënten kunnen zich met beschikbare materialen beter voorbereiden op hun consult en hun vragen vooraf formuleren.
    • Zelfmetingen zijn via de ZNO zichtbaar voor alle betrokken zorgverleners.
    • Voor zorgverleners biedt het Persoonsgericht dashboard inzicht in wat de patiënt belangrijk vindt en waar hij aan wil werken.

Op dit eerste fundament kunnen we nu verder bouwen, hoe gaan we nu verder?

We voeren momenteel een belronde uit langs alle contactpersonen van de praktijken om te horen hoe het gaat en waar behoefte is aan ondersteuning vanuit Medrie. Begin november evalueren we de uitkomsten en stellen we een plan op voor de vervolgstappen.

Daarnaast werken we aan verdere automatisering en digitalisering van de ZNO. Doel is om handmatige handelingen te verminderen en (waar verantwoord) fysieke zorgcontacten te beperken, met behoud van kwaliteit. Ook wordt een werkwijze uitgewerkt waarmee praktijken actief kunnen meedenken over de volgende ontwikkelstappen.

Vragen of behoefte aan ondersteuning?

Heeft u vragen of wilt u dat één van ons met u meekijkt hoe de ZNO optimaal kan worden ingezet in uw praktijk? Neem gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Erika Boersma
Saskia ter Hennepe
Rian Bron
Maarten Gubler
Ayla Smit